tirsdag 11. august 2015

En drøm er blitt virkelighet

Sent i 2013 har jeg drevet og vurdert å kjøpe båt som jeg kan ha på henger for å dra litt rundt å fiske. Mange båter er blitt vurdert alt fra å kjøpe meg ett vrak av en båt til 5000 kr. for å pusse opp til skjærgårdsjeeper til over 100 000 kr. Jeg har ringt på flere, men alle var holdt av og solgt dagen etter. Tanken om å skaffe meg båt hadde jeg egentlig slått fra meg nå i høysesongen.

Men plutselig en kveld kom det ut en Askeladden 435 Lite, dette er en båt jeg har kikket en del på. Det ligger flere av disse ute for slag, men med prisen er ofte høy. Denne var intet unntak, men denne var virkelig helt unik. Båten hadde nemlig stått lagret i 10 år og ikke blitt brukt i mer enn maks 10 timer siden 2005. Jeg fant kjapt frem telefonen og ringte selgeren. Den var ikke solgt, dagen etter ringte vekkerklokka 06.00 og kursen ble satt mot Sandefjord. Vell fremme trengte jeg ikke å kikke lenge på båten før jeg bestemte meg for at den båten skulle jeg ha. Kontrakt ble skrevet og penger overført. Plutselig hadde jeg blitt stolt båteier, for 12 timer siden hadde jeg ikke tenkt tanken…



Jeg har kun hatt en liten prøvetur med båten, den overasket veldig positivt. Den klarte å komme opp i 30 knop og tok bølger ganske bra. Så dette blir nok en båt som kommer til å være med meg lenge. Det eneste jeg har utsette på den er motoren, dette var en 2-takter som ikke egner seg for å fiske på tomgang en hel dag (men absolutt 2-takteren gikk som en klokke). Motoren ble solgt 2 uker etter, så nå er jakten på en ny båtmotor i gang. De motorene det står mellom nå er enten Suzuki eller Honda, Yamaha ble også vurdert, men den ble uaktuell når jeg så vekta på den.  

Denne båten var jo egentlig strøken, men det første jeg begynner med når jeg fikk den hjem var og polerere den, før noen spør: ja den ble blankere…


Thomas

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar