mandag 5. juni 2017

Hengertest for Båtliv

Tidlig i april arrangerte Bamble jeger og fisk sjøørretkveld med Tommy Egra. De aller fleste i fiskemiljøet vet hvem han er, i alle fall hvis man har lest litt fiskemagasiner. Han har utrolig mye kunnskap innenfor sportsfiske generelt og da kanskje aller mest sjøørretfiske. Så dette kurset måtte fatter’n og jeg få med oss. Tommy var ikke helt ukjent for oss, da vi i 2013 var med på et trollingkurs i regi av Jakt og friluft i Arendal hvor han var instruktør. Kurset var utrolig informativt og lærerikt, så det blir spennende å sette teori ut i praksis.

Sjøøret kveld med Tommy Egra

Ikke mange dager etter sjøørretkurset fikk jeg telefon fra Tommy som spurte om jeg hadde lyst til å være med på en henger/båttest for Båtliv i 3 dager og selvfølgelig med en del fiske. Da jeg ikke hadde lagt noen spesielle planer var svaret enkelt og greit; JA! Testen gikk ut på å teste 5 båthengere i vektklasse rundt 1300 kg, det vil si en nyttelast på ca. 950 kg. Båten som skulle settes ut og bli tatt opp var Nordkapp Avant 550 med en Evinrude E-Tec 115 hk. på hekken. Dette var også båten som vi skulle fiske fra og teste. Hengertesten kan dere lese mer om i Båtliv nå (Nr. 3-2017).
Første kvelden hvor vi skulle fiske ble brukt til å jakte sjøørret. Dessverre var fisket litt tregt så denne kvelden endte vi opp med en liten sjøørret som slapp ved båtsiden samt noen fisk som ikke var av riktig art.  
Neste fiskeøkt ble dagen etter hvor vi skulle prøve oss på litt meitefiske i skjærgården utenfor Lillesand. Her var også fisket tregt, men vi fikk lurt opp noen småtorsk og en ok rødspette rundt 300-400 gr. Resten av denne dagen gikk med til hengertesten, samme dagen etter.
 
Jeg i full gang med å sveive opp testbåten.
Til sist må jeg bare takke Tommy for at jeg får lov til å være med på slike tester og reportasjer. Ikke minst å få lov til å se hvordan han jobber med foto og video når han er på fisketur er svært lærerikt. Håper det ikke blir lenge til neste tur J

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar